1) Zagrożenia ze strony nadchodzącej reformy:
- dorobek szkół ma być zniwelowany
- zmiana nazw szkół ( koszty)
- zmiana przedmiotów: np. zamiast wiedzy o kulturze wprowadzenie filozofii, plastyki, muzyki
- zmiany światopoglądowe- szkolnictwo narodowo- katolickie
- celami reformy są cele ideologiczne- wprowadzane przez
- rządy autorytarne, dyktatora z polecenia
- system 8 + 4 mający na celu wyrzucenie „nie-pisowskich” kuratorów i nauczycieli . Jak recydywa PRL. PIS jedyną słuszna partią.
2) Szkolnictwo powszechne (każde) wspiera władzę- funkcja propagandowa. Celem jest wychowanie nowego obywatela- patriotyczno- katolickiego. Za tym idąca czystka personelu i programów nauczania. Bez wartości konstytucyjnych i demokratycznych. Nie- dla klerykalizacji szkoły.
3) Konflikt ideologiczny zamiast konfliktu ekonomicznego. Środowisko nauczycieli będzie spacyfikowane, nie będzie oportunistyczne, infiltracja pro-pisowska.
4) Kadra nauczycielska będzie zastraszana, ideologizowana, kontrolowana. Nauczyciele nie SA w stanie strajkować. Sprawy załatwiane za pomocą pieniędzy. Korumpuje się ludzi w strukturach. Nauczyciele to nie „kozacy”, nie będą się bić z władzą.
5) Diagnoza środowiska nauczycielskiego- poczucie klęski, irytacja, frustracja, zniechęcenie. Nauczyciele dali się kupić.
6) Na manifestację w Warszawie przybyło 35-38 tys. nauczycieli ( na 600tyś). Dlaczego nie 300 tyś.? Bo nauczyciele jeszcze nie dostali „w dupę” . Przejmowanie środowiska nauczycielskiego przez konformizm nauczycieli.
7) Klęska edukacji. Nauczyciele już próbują się układać z władzą, ustawiać z wiatrem. Leży moralny autorytet nauczyciela.
8) Nikt nie dyskutuje o jakości kadry nauczycielskiej. Nauczyciele to mistrzowie zawodu w swojej dziedzinie, przedmiotu. Bez szerszego zainteresowania potrzebami człowieka. Bez wychodzenia poza ramy swojego zawodu.
- P. Handke wiele lat temu mówił, że trzeba zmienić sposób kształcenia nauczycieli.
- Brak młodych nauczycieli.
- Powstaje luka pokoleniowa. Uczeń znajduje interpretacje interpretacje faktów w Internecie. Istnieje potrzeba integrowania tematów międzyprzedmiotowo.
- Nauczyciele muszą stale się uczyć i rozwijać. Uczestniczyć w wykładach sztukach teatralnych, czytać książki, aby nie schodziło z nauczyciela powietrze.
- Czerpać bogactwo z kultury i inteligencji, mieć oparcie w sferach uniwersyteckich. Współpraca szkół niższego szczebla z uniwersytetami.
- Nauczyciele potrzebują lidera, by wyjść z marazmu.
9) Na szkole nie należy oszczędzać. Bogate społeczeństwo to społeczeństwo otwarte, kulturalne, mądre, demokratyczne. Takie społeczeństwo stawia opór wobec stagnacji.
10) Koszt reformy 900mln zł. (Podręczniki, zwolnienia nauczycieli).